Fördriva tiden tips

Okej, som sagt inte om dagar kvar och nu börjar väl de flesta nya studenter att rulla in. De senaste dagarna har jag, Jennifer , jobbat med PickUp Service för det internationella studenterna i Falun som anländer så jag har kört fram och tillbaka, x antal gånger mellan tågstationen och Britsen. Jätteskoj att Falun börjar fyllas på med studenter igen. Men nu när ni väl kommer hit så kankse man känner sig lite lost i städerna. Det kommer jag ihåg att jag gjorde. När jag flyttade hit för två år sen så hade jag bara kört igenom Falun påväg till mina kusiner i Ludvika men aldrig varit i stan. Ja jag var hit helgen innan för att hämta nycklar till lägenheten men då blev det bara en kort promenad i centrum det ända jag såg av Falun. Själva flytten gick helgen innan skolstart. Dagen innan skolan börja hoppa jag upp på cykeln och försökte hitta till Lugnet. Att cykla dit tog väl kankse en timma och hem tog väl kanske 5 minuter. Ja, fråga mig inte vad jag höll på med på vägen dit men fram kom jag och på en timma hinner man cykla på många vägar och lära sig hitta. Så ut och cykla, lär dig hitta. Har du ingen cykel, köp en. Om du inte vill det så kan du alltid ta dina ben till hjälp och gå ut och gå. Just nu är vädret inte det bästa så ta med ett paraply. Men ska du till skolan på Lugnet,Falun och vill hitta dit så ha den stora hoppbacken som riktmärke!!



Riktmärke i Borlänge får nog bli Kupolen. Skolan ligger alldeles i närheten av den.



  • Annat du kan fördriva tiden med är att fylla på skafferiet med mat.
  • Fixa med allt i lägenheten/rummer du ska bo, sätt upp tavlor, gardiner, packa upp alla kläder i garderoben osv. Sen när introveckan drar igång ska du inte ha tid med det så gör allt det klart. 
  • Slussbruden i Falun ska vara mysig.
  • Gamla delen av Falun är mysig att gå i. Det sitter massa faktaskyltar upp på husen och staket, gå runt och läs på dem så får du en gratis guidad tur av Gamla Falun.
  • besök Falu Koppargruva.
  • Besök Carl Larsson gården.
  • Om du gillar att träna, kika runt på de olika träningställena som finns i Falun och Borlänge, det brukar vara prova på veckor i början av höstterminen så testa dig runt.
  • Bor du i Falun och ska plugga i Borlänge eller vice versa; fixa busskort.
  • Laga storkok så du har du frysen.
  • man kan ta en guidad tur i Framtidsdalens parker på tisdag, (idag) och på torsdag.  Gratis och ingen föranmäälan. bara att dyka upp  halv sex vid vattenparken. Kolla här
  • Det är ju sommar så då ska man ju bada men är ju. Ja, jag vet, det verkar som om det är höst men nej nej, det är inte slut än. men att bada utomhus är kankse det jätteskoj just nu i dagarna då det regnar så mycket. Men det finns ett ställe i Borlänge där man kan bada under tak. Check it out. Jag har hört att det är bra.
  • Besök Rösåsens utsiktstorn. Tornet invigdes 1935 och är 17 meter högt. Tar man sig via de 84 trappstegen upp till toppen kan man se ut över 16 kyrksocknar. Från allmänna vägen i Milsbo finns bilväg 2,5 km till parkering, därifrån är det 500 m promenadväg genom skogen till tornet. 
  • Har du inte stenkoll på allt som har med skolan så kolla runt på du.se  och dalastudent. se såklart!
Själv fördriver jag tiden just nu med att ha Harry Potter maraton. Har aldrig sett dem filmerna förr och alla pratar ju så mycket om dem så tog tag i det nu, så senaste dagarna har jag kommit till film 4. I kväll blir det film 5 och sedan blir det väl 6:e filmen på bio. Harry är väl inga filmer som kommer ligga på min favoritlista av bästa filmer men skoj att ha sett dem i alla fall. Men nu snart är det dags för ytterligare ett gäng studenter att hämta upp vid tåget!


Kurbits!


Jennifer


Kommentarer
Postat av: Erik

Tjena!

Tänkte höra hur man gör med kåravgiften. Betalar man den på inskrivningsdagen eller ska man betala den innan?

2009-08-18 @ 14:04:45
Postat av: jesper

Billiga cyklar finns på kommunens Ta-till-vara shop/verkstad. Belägen på Faluns berömda ryckepungsväg :)

http://www.reco.se/falu-kommun-ta-till-vara

2009-08-18 @ 17:10:29
URL: http://jeper.livejournal.com
Postat av: Jennifer

Hej Erik! I och med att man får en konto med användarnamn och skolmailadress så kommer man få en inbetalningsavi för att betala kåravgiften så du behöver inte betala den innan skolstart. All information om kåravgiften finns på dalastudent.se

2009-08-18 @ 17:56:30
URL: http://hogskolandalarna.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jesper; Bra tips!

2009-08-18 @ 17:57:22
URL: http://hogskolandalarna.blogg.se/
Postat av: L

Hej!

tänkte bara höra när höstterminen slutar, vilket datum? hittar det inte nånstans..kanske jag som är blind:P

2009-08-18 @ 18:05:21
Postat av: Anonym

Hej! En till fråga :) ska läsa en kurs på 7.5 hp, blir inte det 5 veckor då? Men jag ska läsa den på halvtid, alltså 50%, blir det 10 veckor då? Luddig fråga, hoppas ni förstår.

2009-08-18 @ 18:51:02
Postat av: Madelene

L; Höstterminen har inget direkt slutdatum då alla kurser slutar på olika dagar. Dock pågår terminen 1-2 veckor in i januari. Jag vet inte exakt vilken vecka den slutar.

2009-08-18 @ 18:58:24
URL: http://hogskolandalarna.blogg.se/
Postat av: Madelene

Det stämmer att en kurs på 7,5 hp blir 5 veckor om man läser på helfart (du får 1,5 hp per vecka). Därmed stämmer det också att om du läser på halvfart så blir studietiden dubbelt så lång, alltså 10 veckor.

2009-08-18 @ 18:59:55
URL: http://hogskolandalarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0