Väntar, väntar och väntar....

Ett antal veckor har passerat sedan den 15 april. När kommer det efterlängtade antagningsbeskedet? På studera.nu står det i mitten av juli. Mitten av juli är ju exakt 15 juli juh...
Känns lite som att vänta på tomten den 14 december... dagarna kommer och dagarna går.. men inte känns det nåt bättre för det! Man får helt enkelt hålla utkick. =)

Tråkigt att vänta, man vill ju veta om man ska börja kolla lägenhet och lära sig att laga cykelpunkteringar, för jag lovar många punkteringar blir det och för vissa är det himla långt hem till farsgubben för att få lite hjälp.

                                                   



För er som väntar, undrar och funderar på hur och när man ska skaffa boende i Falun eller i Borlänge så ska jag påminna er alla att det är bostadsgaranti som gäller. Alla studenter är därmed garanterade ett boende när de flyttar hit.

De alternativ som finns brukar vara:
Boende i korridor - Skit roligt tycker jag som själv gjort det under ett år av min tid i Falun. Har träffat kompisar som kommer från världens alla hörn, jippie då kan jag ju åka och hälsa på alla. =)

Boende i Minikorridor - Dela en 2a eller 3a med andra studenter, antingen en ny bekantskap, vän eller pojkvän. Detta har jag även hunnit med. Kanonkul. De flesta jag träffat under mina tre år har faktiskt träffat sina bästa vänner på detta sätt.

Boende i egen lägenhet - Alla gillar inte att dela och att bo själv kan faktiskt vara himla skönt. =)

Jag tipsar i alla fall om att bo ihop med andra, det kan kännas jättejobbigt att flytta in med en främling, men det är faktiskt värt det. Jag tyckte själv att det var hur hemskt som helst att flytta in i korridor med massa utbytesstudenter som bara pratade engelska. Men tack vare det så träffade jag de kompisar som jag umgåtts med under hela min studietid. Genom dem fick jag fler vänner som jag nu räknar som några av mina bästa vänner!

Så även om det känns knepigt, ta chansen och bo ihop med andra. Väldigt lätt sätt att träffa och lära känna andra nya studenter på.

Vart hittar man dessa lägenheter då? Jo, genom att kontakta Kopparstaden om du flyttar till Falun och Tunabyggen om du flyttar till Borlänge.


www.kopparstaden.se
www.tunabyggen.se


Sommar & Sol // Josefine

Kommentarer
Postat av: Ny student

Vad innebär bostadsgarantin? Slipper jag stå i kö och samla poäng? Kan man välja vilket som av dom alternativen du skrev om?

2010-07-07 @ 15:22:22
Postat av: Josefine

Hej!

Bostadsgarantin innebär att Kopparstaden (Falun) och Tunabyggen (Borlänge) ska erbjuda dig en bostad när du ska börja plugga på Högskolan Dalarna. Då är det bra att vara ute i god tid om man vill välja, (annars erbjuder de dig de alternativen som är lediga) du hittar lediga studentlägenheter på respektive hemsida.

Du måste fortfarande gå in och göra en intresseanmälan på de studentlägenheterna du är intresserad av. Annars är du välkommen att ringa dem så kan de tipsa dig om alternativ som är bra för dig och ge dig information om hur du ska gå tillväga.

Du behöver alltså inte innan du flyttar till Falun/Borlänge ha en massa köpoäng och riskera att stå utan lägenhet till hösten. (Det kan ju vara bra om du vill byta lägenhet vid ett senare tillfälle däremot)



All information hittar du enkelt på respektive hemsidor.

2010-07-08 @ 10:07:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0