Lampa, säng, bord.Dags att flytta?

Handdukar, en lampa, ett bord, en matta, micro, nyckelskåp, soffa, kläder, sängkläder, en säng...Dag att flytta? kanske redan om några dagar? Skolan börjar ju snart. Har du packat ihop alla dina prylar? Tänk på att packa rätt. En allt för tung flyttlåda är inte så roliga att lyfta och det blir inte roligare att springa fram och tillbaka mellan flyttbilen och lägenheten, speciellt inte om du ska bo på två trappor upp eller högre och det saknas hiss i byggnaden. Oftast så bara packar man utan att tänka sig för hur tunga kartongerna faktisk är och glömmer att man ska bära dessa. Även om inte du ska bära dem så ska någon annan göra det. Kartongerna flyger tyvärr inte in av sig själva. Inte möbler heller för den delan, även om det hade vart skönt. Det ju inte jättespännande att flyttpacka, jag har gjort dett några gånger och det är inte en av mina favoritsysslor. Känns ju som om man packar och packar men sakerna tar aldrig slut så man får packa i all oändlighet.

så här följer några flytttips;
  • Använd kartonger med handdag. Man kan köpa speciella flyttkartonger eller gå in på närmsta matbutik och fråga om de har några banankartonger. Jag slår ett slag för banankartonger! Viktigast är att de är stabila. Gör inte som jag och packa i dina köksgrejer med glasskålar och porslin för att den lyfta upp den för att flytta kartiongen och då går hela botten på kartongen sönder. Det resulterar lätt i att sakerna går sönder vilket känns lite onödigt.
  • Skriv på kartongerna vad de innehåller om du inte vill ha en överraskning när du packar upp vilken iofs kan vara spännande.
  • Packa med tungre saker i botten och ha lättare saker överst. De speciellt med böcker. Packa inte en hel kartong med böcker. det blir tungt!
  • Slå in porslin och glas i mycket papper och fyll ut alla utrymmen i kartongen med papper. Och åter igen, ha en stabil kartong om du nu inte vill att det ska gå sönder och vill köpa nytt. 
  • Packa kartongerna strategiskt
  • Adressändra och skriv flyttkort! (manuellt eller om du hellrr vill skicka flyttkort via mejl eller sms)Nu när du flyttat är det ju trevligt om din post kommer till dig i ditt nya hem.
  • Se till att du har internet när du flyttar in. kankse du måste ringa en levarantör eller är det redan färdiginkopplat. Är jobbigt att sitta utan, speciellt nu vid terminsstart när du ska kunna kolla upp schema osv.
Ja där har du lite flytttips från mig till dig. Är ju ingen expert på att packa, speciellt inte eftersom jag har sönder kartongen med porslin i. Packa inför flytten som en expert är inget som står i mitt CV men hoppas mina tips är något för dig, lycka till och hoppas ditt nya boende blir kalas!


Kurbits


Jennifer



Jag vill tillägga det som Michaela kommenterade och påminde om - VINTERKLÄDER! Allt ska med och vinterkläderna lär behövas i kalla Falun och Borlänge. Vintrarna i Dalarna är inte de samma som i de södra delarna av Sverige, kom ihåg det!


Kurbits!


Madelene

Kommentarer
Postat av: Michaela

Är i full gång att flyttpacka nu, det är ett försök att dra ut på tiden.



ps, tipsa om att packa med vinterkläder också, det höll jag på att glömma ..ds

2009-08-14 @ 13:43:31
URL: http://raeki.blogg.se/
Postat av: Madelene

Tack för påminnelsen Michaela. Självklart måste ju vinterkläderna packas med :D

2009-08-14 @ 14:18:55
URL: http://hogskolandalarna.blogg.se/
Postat av: Kosovare

Hejsan



Jag ska borja po hogskolan dalarna nu till hosten, jag ska lesa po distans och undrar om jag moste befinna mig nere i falun den 24 augusti ner man ska registrera sig? Jag har frogat runt men ingen har kunnat ge mig no svar.



Ps. Jag saknar de sista boksteverna i alfabetet pga. att jag er utomlands



Tack po forhand



Kosovare

2009-08-15 @ 12:09:34
Postat av: jennifer

Hej Kosovare! Det ska inte behövas att du är här på plats den 24 just för att du ska läsa distans men jag kan inte med säkerhet svara på att det är så. Jag kollar upp det och återkommer.

2009-08-15 @ 14:10:37
URL: http://hogskolandalarna.blogg.se/
Postat av: Madelene

Kosovare; Ni som studerar på distans välkomna på inskrivningsdagen men det är inte ett måste. Välkomstarrangemanget kommer att streamas liksom de föreläsningar som arrangeras av NLE under dagen och en länk till dessa kommer finnas på welcome- sidan. Så du gör som du vill men det är alltså inte ett måste för registreringens skull, den kan du ordna på "Mina sidor" som finns länkat på startsidan på du.se

2009-08-17 @ 15:39:14
URL: http://hogskolandalarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0